Přesun na obsah

Benedikt XVI.: Občanská a politická zodpovědnost katolíků

19. 10. 2006

Vaše setkání se právem zabývá taktéž tématem občanství, tedy otázkami občanské a politické zodpovědnosti katolíků. Kristus přišel, aby spasil reálného a konkrétního člověka, jehož život se začleňuje do konkrétních dějin a konkrétní společnosti. Křesťanství a církev měly proto už od počátku také rozměr veřejný a měly na veřejnost dopad. Jak jsem napsal v encyklice Deus caritas est (srov. č. 28-29), Ježíš Kristus přinesl zásadní novinku pro vztah náboženství a politiky. Otevřela se tak cesta k  lidštějšímu a svobodnějšímu světu, skrze rozlišení a vzájemnou autonomii mezi státem a církví, mezi tím, co patří císaři a tím, co patří Bohu (srov. Mt 22,21).

Samotná náboženská svoboda, kterou vnímáme jako univerzální hodnotu zvláště potřebnou pro dnešní svět, má právě zde svůj historický kořen. Církev tedy není a nemá v úmyslu být politickým činitelem. Současně ale má hluboký zájem na dobru politického společenství, jehož duchem je spravedlnost. Přináší svůj specifický příspěvek na dvojí rovině. Křesťanská víra očišťuje rozum a napomáhá, aby byl více sebou samým. Církev skrze sociální nauku, která je připravena začít tím, co je v souladu s povahou každého lidského člověka, přispívá k tomu, aby to, co je správné, bylo zřejmě uznáno a následně také uskutečněno. K tomu je bezesporu zapotřebí morální a duchovní energie, která umožní, aby požadavek spravedlnosti předcházel zájmům určité osoby, určité sociální kategorie nebo i určitého státu. I zde je široký prostor pro církev, aby tuto energii do svědomí vkládala, živila ji a upevňovala. Církev jako taková nemá bezprostřední úlohu působit v politické oblasti s cílem vybudování spravedlivého řádu ve společnosti. Tato úloha patří ale všem věřícím, kteří jednají jako občané s vlastní zodpovědností: je to úloha nesmírně důležitá,  které se křesťané mají věnovat velkodušně a s odvahou, ve světle víry a učení církve, vedeni Kristovou láskou.

Zvláštní pozornost a zvláštní úsilí je dnes třeba věnovat závažným otázkám, které ohrožují početné skupiny lidské rodiny: Jde o válku a terorismus, hlad a žízeň, různé závažné epidemie. Stejně rozhodně a jednoznačně je třeba čelit riziku politických rozhodnutí a legislativy, která by byla v rozporu se základními antropologickými a etickými hodnotami i principy, zakotvenými v jádru lidské bytosti. Jde zvláště o ochranu lidského života v každé jeho etapě - od početí až po přirozenou smrt, jde o podporu rodiny založené na manželství. Je třeba se varovat toho, aby do veřejného řádu byla zaváděna jiná forma soužití, která by přispívala k destabilizaci rodiny a zastínila by její výjimečný charakter i její nenahraditelnou společenskou roli. Otevřené a odvážné svědectví, které církev a italští katolíci v tomto kontextu přinesli a přinášejí, jsou cennou službou pro Itálii, jsou užitečné a stimulující pro mnohé další národy. Toto úsilí a svědectví je zajisté součástí onoho velkého „ano“, které – coby věřící v Krista - říkáme člověku, kterého Bůh miluje.

 

Část projevu papeže Benedikta XVI. účastníkům Celonárodního církevního sněmu v italské Veroně – 19. října 2006


Aby všichni byli jedno

Vyhledávání

Výběr jazyka